Wereldrecord hologram bouwen van start
23 september 2020
Ruim 62.000 leerlingen van 882 basisscholen en 159 voortgezet onderwijsscholen in Nederland beginnen aanstaande maandag 28 september aan het Wereldrecord hologrammen bouwen. Leerlingen maken hun eigen ontwerp en kunnen dit vervolgens als een echt hologram boven hun mobiele telefoon laten zweven. Naast het actief ontwerpen en aan de slag gaan, gaat het record vooraf aan een uitleg over de technologie achter een hologram en de toepassingen ervan.
Een hologram is een driedimensionale (ruimtelijke) projectie van een beeld. Artsen en medische docenten gebruiken de techniek nu al om te leren over anatomie en het uitvoeren van nieuwe behandelingen. Ontwikkelaars bij techbedrijven gebruiken hologram toepassingen onder andere in slimme brillen. Zoals een routeplanner die je kunt zien zonder je ogen van de weg te hoeven halen. Hologrammen worden ook gebruikt voor de beveiliging van pinpassen en ontwikkelaars van steden en architecten kunnen een stad tot leven laten komen. Met behulp van een hologram geeft Michael Jackson zelf post mortem een concert en een holografische sportinstructeur in de sportschool is ook niet meer zo ver weg.
Het ontwerpen en gebruiken van hologrammen is één van de technologische ontwikkelingen die in de toekomst steeds vaker gebruikt zal worden. Maar er is in het hedendaagse onderwijs nog weinig tot geen aandacht voor de kansen en mogelijkheden van technologie. Daarom hebben UpgradeNL en FutureNL deze recordpoging in gang gezet.
UpgradeNL is een impulsprogramma van een brede coalitie van (technologie)bedrijven, kennisinstellingen, overheden en mediapartijen die de krachten bundelt om héél Nederland techwijs te maken. Met de campagne Make tech yours willen UpgradeNL en partners zoveel mogelijk mensen in Nederland enthousiast maken voor (een toekomst in) technologie.
FutureNL is een onafhankelijke stichting met een ANBI-status. Met verschillende activiteiten wordt de doelgroep positief en laagdrempelig geïnspireerd. De digitalisering van de maatschappij wordt benaderd vanuit de kansen die dit geeft, waarbij ethiek een belangrijke invalshoek is. Door kennis van de realiteit te geven vergroten we het digitale bewustzijn van leerlingen zodat zij zelf autonome keuzes kunnen maken.